Kesäretkellä Eestissä

Haapsalu, Kuressaari ja Pärnu

9.6.2023

Viiden päivän miniloma Eestissä säilötty muistojen joukkoon. Ystävien Leenan ja Eskon kanssa autoiltiin kauniissa kesäisessä säässä eteläisessä naapurimaassa. Suomalaisten kesälomakausi on alkanut - sen huomasi, kun M/S Finlandialla seilatiin Tallinnaan. Laiva oli ääriään myöten täynnä matkalaisia. Runsaan kahden tunnin matka meni kuitenkin mukavasti, kun tunti siitä hupeni aamiaisella laivan ravintolassa.

Tallinnasta ajettiin suoraan Haapsaluun, kun runsaan aamiaisen jälkeen ei kahvittelukaan tullut mieleen. Haapsalussa majoituttiin vaatimattomaan pikku hotelli Kongoon. Jopas sattuikin, että suuri osa ravintoloista oli maanantaina kiinni. Onneksi löydettiin viehättävä pieni Kohvik, joka tarjoili myös ruokaa.

Seuraavana aamuna matkaa jatkettiin Saarenmaalle, jossa majapaikka oli Kuressaaressa Arensburg Butique hotellissa. Todella kaunis hotelli Kuressaaren keskustassa. Kun välimatkat kaupungista toiseen ovat lyhyitä, oltiin perillä jo iltapäivällä ja käytiin lounaalla Veskissä, jonka terassilla syötiin juustopalloja ja valkosipulileipiä. Iltakin oli niin lämmin, että illallisella oltiin ulkona terassilla.

Pärnussa oltiin kaksi yötä Hotelli Green Villassa, joka on tullut tutuksi jo aiemmilta Eestin reissuilta. Nyt majoituttiin siellä "rivitaloon", jossa voitiin oleskella paljon ulkona, kun aurinko lämmitti sisäpihaa. Toisena päivänä ajeltiin pitkin "romantillista rantatietä" Kabliin, jossa käytiin jäätelöllä Pagar-poodissa. Latvian puolellekin ajeltiin pikku matka Ainatsiin. Tulomatkalla käytiin eväsretkellä meren rannassa, jonne on rakennettu penkkejä ja tulisijoja retkeläisiä varten.

Perjantaina tultiin vielä ostoksille Tallinnaan, kun aikaa oli kulutettava laivan lähtöä odotellessa. Tallinnasta ajettiin Muugaan, josta Eckerön laiva lähti Vuosaareen vasta alkuillasta. Laivalla syötiin ne "pakolliset" katkarapuleivät, joissa ei ole todella säästelty katkarapujen määrässä - ihan parhaat laivaeväät!