EtusivulleMatkailun valikkoonOmat reissut-sivuBlogi-sivulle

Kreikka-blogi - Kreeta, Kato Stalos

Tule lukemaan matkakokemuksia Kreetan saarella ja autoilusta ympäri saarta tämän blogin mukana!

Kaikki Kreikan matkat =>

Kreeta - Kato Stalos

Matkalla 27.4. - 11.5.2017

11.5.2017

Niinpä - kaksiviikkoinen elämässä hujahti kuin siivillä! Tämäkin loma saanee ympärilleen kultaiset kehykset ajan saatossa. Kreetalle palataan varmaan vielä uudelleen, onhan siitä tullut yksi meidän toukokuun suosikkipaikoista. Kun kotimaassa on ollut kylmää ja räntää on satanut enemmän kuin tarpeeksi, on saatu ajella täällä liiankin helteisessä säässä.

Tänään katsellaan vielä ihanan turkoosia Soudan lahtea, kun ajellaan lentokentälle, josta Finnair kiidättää meidät todellisuuteen - sateiseen Helsinkiin!

10.5.2017

+24

Kuumaa lienee olevan hotellin uima-altaalla heti aamusta, kun paikan huumorintajuinen isäntä roiskaisi aamutuimaan altaassa polskivien iloksi jääkuutioita altaaseen vinecoolerista - ei liene sentään ollut Jaakko kylmine kivineen asialla! Meille tuo uima-altaan reunalla paistattelu on jäänyt ihan kokonaan kokematta, kun on oltu koko loma ihan omilla reissuillaan. Hyvin näyttävät suomalaiset tuossa altaalla viihtyvän.

Ensimmäistä kertaa loman aikana ostettiin viereisestä leipomosta ihania, suuria fetajuustopiirakoita evääksi Stavroksen rannalle. No oli meillä sentään rasiallinen vihanneksiakin eväänä, niin että terveellisesti täällä yritetään elellä!

9.5.2017

+25

Yllätys, yllätys - eilinen aamu valkeni pilvipoutaisena!! Mikä ilmiö se sellainen on - koko lomanhan päivä on paistaa möllöttänyt kirkkaalta taivaalta! No alkuperäisestä suunnitelmasta ei noin vähäpätöisen asian takia luovuttu. Niinpä ajeltiin vielä kerran Elafonisin kuuluisalle rannalle, jossa olikin ihan miellyttävää aluksi, mutta sitten alkoi tapahtumaan. Ihan järkyttävä tuuli pakotti keräämään kamppeensa kiireen vilkkaa ja poistumaan rannalta pöllyävän hiekan seasta. Kotimatka köröteltiin hitaasti bussin perässä, kun kapealla, mutkaisella vuoristotiellä ei tuota isoa körilästä päässyt ohittamaankaan missään. No johan tässä on opiskeltu hermojen säilyttämistä jo toista viikkoa, joten ihan kiroilematta matkaa taitettiin leppoisasti.

8.5.2017

+29

Voi miten lukutaidottomuus voikaan sielua riepoa! Kun alkuvuosi ollaan Thaimaassa, eikä kaupassa ymmärretä tuon taivaallista tuotteiden thai-kielisestä tekstistä, vähän sama tunne on täällä Kreikassa. Ihan hebreaa on kirjaimet Lidlin leipähyllyn ääressä, eikä tuotteesta voi päätellä nielisikö suolaista vai makeaa. Joskus aiemmilla matkoilla  opettelin kreikan aakkosten kirjoitusasut (isot & pienet kirjaimet), että olisin osannut lukea pikkukylissä tienviittoja, mutta eihän niistäkään ole apua, jos ei muuten ymmärrä kreikankieltä. Aika vaivalloista olisi ruveta opiskelemaan muutaman lomaviikon takia uusi kieli.

Ihan uskomaton helleaalto on tänne saarelle rantautunut - eilen auton lämpömittari kipusi 32 asteen lukemiin, samoin oman parvekkeen lämmönnäyttäjä. Pari tuntia jaksettiin lojua rantatuoleissa (huom. vuokratuissa) pienessä Plakian kaupungissa, jonne ajeltiin sunnuntain retkelle. Lounastakin nautittiin mukavassa rantatavernassa.

7.5.2017

+32

Eilen leppoisa illansuu omassa residenssissä. Puuskainen tuuli pääsi kavalasti riepottelemaan parvekkeen rauhaa - eipä hätää - huoneiston leveälle punkalle oli mukavaa heittäytyä katselemaan  avoimista, seinän levyisistä parvekkeen ovista avautuvaa maisemaa. Vähän on erinäköinen näkymä kuin kotimakkarissa - turkoosinsininen meri siinä lainehtimassa silmien edessä ja palmujen vihreät latvat tuulessa keinumassa. Vähän tunnelmaa latistaa vanha vamma, kantapäiden limapussintulehdus oireilee taas uhkaavasti. No tässä rennosti makoillessahan on aikaa väännellä jalkateriä ja sillä yrittää korjata ikävää vammaa paremmaksi.

Mies löysi karttaa tutkiessaan paikan, jossa ei olla vielä aiemmin käyty. Niinpä ajeltiin lauantaipäivää viettämään Georgioupouloksen pikku kaupunkiin. Säätiedotus oli luvannut päivälle 9 metrin tuulenpuhallusta - ja pah - rannalla oli suoranaisen kuuma, kun lämpötila huiteli 30 asteessa ja tuulesta ei tietoakaan. Autolle takaisin palatessa oli takamus käristyä, kun aurinko oli päässyt paahtamaan sisätilat helvetillisen kuumiksi. On ihan ymmärrettävää, miksi täällä autojen etuikkunaan viritetään heijastavia suojia - eipä pala näpit rattiin tarttuessa.

6.5.2017

+30

Huh - hirvittävän ruuhkainen kaupunki tämä majapaikan vieressä oleva "suurkaupunki" Hania. Onnistuttiin kuitenkin eilen saamaan parkkipaikka läheltä vanhaa kaupunkia, kun oltiin aamuvirkkuja. Tutulla rantakadulla käytiin kävelemässä alle tunnin lenkki ja löydettiin vielä autolle takaisinkin ilman kommelluksia. Jos olisi onnistuttu sössimään sen löytämisessä, niin kovin vaikeaa olisi ollut selittää taksille, että aja sinne minareetin juurelle, kun sen kummempaa osoitetta ei olisi osattu nimetä.

Kun tuuli puhalteli välillä vimmaisestikin, etsittiin rantapaikaksi sopivan suojaisa kivenkolo läheltä Kissamosin satamaa. Täällä on kyyhötetty edellisellä reisullakin tuulelta suojassa.

5.5.2017

+24

Ja niinhän siinä sitten kävi - eipä startannut auto eilen aamulla enää ollenkaan, kun toiveikkaina oltiin lähdössä aamiaisen jälkeen Hanian kaupunkiin. Mies soitti vuokraamoon, josta lähettivät tiepartion tilannetta korjaamaan. Nyt taas pelaa - toivottavasti koko viikon.

Haniaan aamulenkille meno vaihdettiin kasvitieteelliseen puutarhaan, joka kyllä korvasi rankkuudellaan montakin aamulenkkiä. Jyrkän mäen (vuoren?) rinteillä kiipeily nosti hien pintaan tunnin mittaisella lenkillä.

Pari tuntia vietettiin lähellä Kalyvesia olevalla rannalla, jossa ei vielä aiemmin olla oltukaan.

4.5.2017

+25

Auton starttaamisen kanssa pieniä ongelmia - mitään loogista ongelmaa ei vielä olla keksitty. Varmaa on (Murphyn lain mukaan), että mitään vikaa ei autosta löydy, jos me nyt päätetään kutsua korjauspartio paikalle. No onpahan jotain jännitettävää muuten niin tuttuun ja seesteiseen liikkumiseen.

Kartalta yritetään katsella uusia, ennen käymättömiä kohteita, jonne mennä päivää viettämään.  Eilen ajeltiin Falassarnan hienolle hiekkarannalle, mutta sielläpä sattui tuulemaan likaa, joten palattiin Kissamosiin, josta löydettiin sopiva paikka läheltä satamaa. Siinä kirkon kupeessa aika hujahti siivillä Paasikiven kiirastulta lueskellessa.

Illallisella ravintola Mariassa Giuvetsia - maailmanparasta lammaspataa. Kyllä nämä kreikkalaiset tuon pässinruokahomman osaavat!

3.5.2017

+24

Yhä vaan kirkkaan taivaankaaren alla on saatu vaeltaa - aamulenkki on täällä suuri ilo, eikä mitään pakkopullaa. Mielellään sitä ottaa teleskooppisauvat nurkasta ja suunnistaa vielä aamuviileälle (17-18 asteen) lenkkipolulle.

Eilen päivää vietettiin pikkuruisen Almiridan kylän rannalla. Kylä tuli meille tutuksi jo yksitoista vuotta sitten ja siellä käydään ainakin kerran Kreetalla ollessamme. Sopivan pieni ja soma paikka päivän viettämiseen. Paluumatkalla löydettiin uusi mukava rantakohde Soudan niemeltä, Marathin kylästä, jonne palataan vielä uudelleen.

Iltaa vietettiin poikkeuksellisesti kotioloissa - mies kokkasi italianpataa. Ihan virkistävää ravintolassa illastamisen lomassa. Sainpa nyt viimeinkin upotettua verkkoon Elafonisin reissulla kuvatun videon - se kun vie aikaa tällä hitaalla netillä monta tuntia. Tässä lopputulos!

2.5.2017

+26

Varhain vappuaamuna näytti, että päivä olisi pilvinen ja tuulinen. Mitä vielä! Aamiaisen jälkeen toivo heräsi paremmasta ja pilvet alkoivat väistymään taivaan laelta. Niinpä voitiin lähteä alkuperäisen suunnitelman mukaan Stavrokseen, joka on takuuvarma paikka mukavaan oleiluun tuulisellakin kelillä, jota ilmatieteilijät olivat tälle päivälle manailleet. No eipä siellä sanottavasti edes tuullutkaan. Kreikkalaisia oli rannalla ja ravintoloissa vappupäivää viettämässä, turisteja ei montakaan.

Stavroksen rannalla on aikoinaan kuvattu peri-kreikkalainen elokuva "Zorbas". Tämän rannan ravintolat ovat ottaneet asian omakseen - Zorbaksen kuviin ei voi olla mitenkään törmäämättä.

Kun aamulla oli syöty runsas aamiainen, ei raskas lounas houkutellut kumpaakaan. Viihtyisässä tavernassa korvattiin lounas kupillisella kahvia ja filotaikinaan leivotuilla fetapiirakoilla.

1.5.2017

+23

VAPPU - eipä sitä täällä meidän lomapaikan nurkilla paljon huomaa. Virittelin muutaman serpentiinin meidän parvekkeen kaiteeseen, jota isäntä piti ihan turhana touhuna. No jotain köyhääkin köyhempiä vappuperinteitä nyt yritän kovasti tässä ylläpitää. Simaa ei ole - sen korvasi ASTI-kuohari. Tuoreita mansikoita olisin suonut iltapäivän vappupöydässä olevan, mutta kun vappuaatto sattui sunnuntaille, ei torit täällä ole tietenkään auki. Oliivit, fetajuusto ja savujuusto saavat korvata tippaleivät. Ihan perinteinen suomalainen vappuaatto!

Vappuaattoa vietettiin Stavroksen rannalla, jossa päivä soi lämpöään vain 23 asteen voimalla. Tänään sinne rannalle palataan uudelleen ja nautitaan vappulounas rannan jossain lukuisista tavernoista.

30.4.2017

+23

Eilen piiiiitkääään nukutun yön jälkeen olo autuaallisen virkeä. Aamulenkille lähdettiin sauvoineen tutustumaan pieneen kappeliin meren rannalla. Harvoin lenkkeily tuntuu yhtä mukavalta kuin tällaisessa kesäaamussa.

Kun Kreetalla ollaan, on ihan pakko ainakin kerran loman aikana käydä saaren eteläkärjessä Elafonisin upealla hiekkarannalla. Usein on täällä käyty värjöttelemässä, kun paikka tahtoo olla tuulien riepoteltavissa. Eilen meitä vihdoin onnisti ja säänhaltia piti tuulen kurissa, leuto leyhyttely oli vain hyvästä, kun lämpötila hätisteli hellerajoja.

29.4.2017

+28

Ollaanhan me hiukan eriskummallisia matkailijoita kuin normituristit. Eikö meille muka kelpaa lököttely oman hotellin uima-altaalla tai hotellin asukkaille varatuilla ilmaisilla aurinkotuoleilla drinksuja maistellen? Vaikka ei erityisesti mitään erakkoluonteita ollakaan, on mukavaa etsiä rauhallisia rantapoukamia päivänsä kuluttamiseen. Niinpä käytiin heti ensimmäisenä päivänä ostamassa Jumbosta kevyet, autoon mahtuvat rantatuolit, joilla kökötetään rannalla.

Vaikka iholla on vielä rusketusta jäljellä, ei ensimmäisinä päivinä parane olla liian ahne auringolle, kun näin alkukesästä aurinko tuntuu olevan erityisen ärhäkkänä. Eilen vietettiin päivää Paleohorassa, mies sanaristikoiden parissa ja minä Paasikiven seurassa (Raija Orasen romaani).

28.4.2017

+24

KESÄ!!!  Voi miten tätä on kaivattu. Kesäaamu on linnunlaulua, juuri leikatun nurmikon tuoksua, kirkkaalta taivaalta paistavaa aurinkoa, kukkien värikästä loistoa, verkalleen päivään heräävän kylän touhuja. Täällä Kreetalla tuohon luetteloon voi lisätä vielä tyynen sinisenä hohtavan meren. Mikä olisikaan parempi tapa aukoa unesta raskaita luomiaan, kuin astua parvekkeelle siristelemään silmiään kirkkaana kimaltelevalle merelle.

Talon tarjoama aamiainen oli kyllä yllätys ja ylitti kaikki odotukset. Valkoisen leipäkäntyn ja kahvikupposen sijaan tarjolla olikin todella runsas aamiainen. Onneksi tätä lomaa ei ole kuin kaksi viikkoa - siinäkin ajassa ehtii saada taas muutaman lisäkilon kannettavakseen näillä eväillä.

Eilinen matkapäivä sujui kommelluksitta, vaikka olo oli huonosti nukuttujen öiden jäljeltä hutera. Mousakaakin taisin syödä sen ensimmäisen ja viimeisen kerran tällä reissulla, kun tuo illalliseksi nautittu herkku pyrki nousemaan kurkkuun nukkumaan mentyä. Lieneekö ollut refluksitaudin syytä tai sitten ravintolan jälkkäriksi tarjoama (ihan hyvänmakuinen) graki ei sopinutkaan frouvan vatsalle. No joka tapauksessa mousakaa ei tee nyt vähään aikaan mieli syödä!

Kreikka-sivut

Matkakertomuksia, blogeja, matkakuvia, tietoa paikkakunnittain....

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Kreikka, Kreikan matkakertomuksia, Kreikka blogi, Kreikan matka, Kreikan kuvia, kokemuksia Kreikasta, Kreeta matkakertomus, Kreeta blogi, Kreeta kuvia, matkakohde Kreeta, Hania, matkakertomus Kato Stalos, matkablogi Kato Stalos