Espanja-blogi / Teneriffa

Las Palmas  v. 73

Torremolinos  v .72

26.11.2019

Taitaa olla "talvi" tulossa tännekin, kun päivälämpötila on laskenut 22 asteen tietämiin. Aamuisin 19 asteen lämpö tuntuu lenkkeilijästä jopa viileältä. No seuraava sauvalenkki hoituu paljon viileämmissä merkeissä, eikä valon määräkään liene läheskään täkäläisellä tasolla. Huomenna sinne erilaisiin olosuhteisiin sitten lennellään.

Iltaa vietetään tavaroitaan pakkaillen. Vielä käytiin kauppareissulta palatessa ihailemassa maisemia Valle de Lorenzon laaksossa. On kyllä yksi kauneimmista paikoista ainakin täällä Teneriffan saarella.

24.11.2019

Vielä on kesää jäljellä täällä saarella, kun lämpötila pysytteli eilen 25 asteen lukemissa koko päivän ja iltakin oli vielä lämmin. Markku kävi hakemassa meidät autolla kotiportilta heille visiittiin. Patiolla nautittiin gintonikit ennen illalliselle menoa. Kovin oltiin reippaita, kun käveltiin Los Christianoksen puolelle Romantico-ravintolaan ja sieltä vielä rantakatua kotiin. Matkamittarin lukemat eiliseltä päivältä yli 9 kilometriä.

23.11.2019

Eilisaamuna en millään halunnut jättää töitäni rempalleen, joten jätettiin aamulenkki väliin. Kun tuuli oli iltapäivällä mielyttävän lempeä, lähdettiin Alcalán terassille eväinemme. Mies jäi räpeltelemään siellä sanaristikkojaan, mutta itseäni houkutteli kaunis rantabulevardi, joten siellä oli mukavaa hoitaa päivittäinen liikunnantarpeensa. Todella hienot oli maisemat rouvalla pistää tossua toisen eteen. Kuvat kertokoon puolestaan.

20.11.2019

Eipä tehnyt mieli eilen mihinkään rannalle evästelemään, kun kova tuuli puhaltelee mereltä. Vaikka lämpötila onkin 23 asteen luokkaa, tuulessa tuntemukset viilenee. Ihan omalla kotiparvekeella nautittiin lounasta ja katseltiin, kun britit paahtaa nahkaansa uima-altaalla.

Vasta myöhään iltapäivällä väännettiin itsemme oven ulkopuolelle ja lähdettiin etsimään seikkailua. No vuoristoteiltähän sitä viihdykettä helposti löytää ja tällä saarellahan tuota vuoristoa on ajeltavaksi ihan riittämiin. Lämpötilakin laski 15 asteeseen, kun kiivettiin 1500 m Vilafloran kylään. Aivan upeat on maisemat ajettaessa San Miguelista Valle San Lorenzon laaksoon. Eikä kuskilla ole todellakaan tylsää, kun rattia saa vääntää koko ajan täysillä.  Sieltä korkealta rinteeltä näkee pitkän pätkän rannikkoa ja monta kylää. Suosittelen!

19.11.2019

Sunnuntaina palailtiin "kotiin" Santa Cruzin kaupungin kautta. Lounasta oli tarkoitus nauttia valkohiekkaisella biitsillä, mutta haaveeksi jäi - ei siellä tihkusateessa ja tuulessa tehnyt mieli mennä istuskelemaan. Niinpä ajeltiin eväitään syömään "etelään" Alcalan terassille, jossa jopa aurinkokin paisteli. Kyllä tuo saaren pohjoispuoli on niin epävakaa säätiloiltaan ja näkeehän sen luonnon vihreydestäkin, että siellä on todella kosteampaa karuun saaren eteläpäähän verrattuna.

Mukavaa vaihtelua iltaohjelmaan saatiin eilen, kun istuttiin illallisella isommalla porukalla Americasissa ravintola Meson Castellanossa (suosittu pihviravintola), josta Markku oli varannut pöydän etukäteen. Kiitos mukavasta seurasta Asta, Markku, Seija ja Lasse!

17.11.2019

Saatiin eilen aamulenkillä ajatus, että vaihdetaan hetkeksi maisemaa ja käydään haistelemassa tuulia saaren pohjoisosassa Puerto de la Cruzissa. Netistä löydettiin hotelli Concordia Playa, jossa asuttiin tammikuussa 2012.

Matkalla poikettiin Garachicon kaupunkiin, jonka merivesialtailla aiotiin syödä lounaseväät. Eipä ollut altaille menemistä, kun ne olivat yhä remontissa edellisvuoden myrskyn jäljiltä.

Perillä Cruzissa ilma oli viileämpi kuin meillä Christianoksessa ja kosteus tiivistyi auton tuulilasiin. Eihän me mihinkään tällaiseen keliin oltu varauduttu. Onneksi aurinko tuli myöhemmin esiin, että voitiin lähteä rantapromenadille turistien joukkoja katselemaan. Siinä samalla poikettiin useampaankin liikkeeseen lämmintä vaatetta etsimään. Eipä löytynyt sopivaa villatakkia, joten illallisella sai kelvata hartialiina lämmönlähteenä. Muistettiin, että edellisellä keralla käytiin useamman kerran syömässä Cafe de Paris-ravintolassa carbonara-pastaa. Eipä ollut samaa pastaa enää listalla, joten savulohi ja gordon bleue saivat täyttää nälkäisten massut.

15.11.2019

Kun aurinkoarmainen pysytteli eilen pilviverhon suojassa aamusta alkaen, syötiin lounastakin omalla kotiparvekkeella. Kiire ei ollut mihinkään, joten ulkoistimme itsemme vasta iltapäivällä vähän ennen kolmea. Mies halusi vuoristoon - no annoimpa periksi ja istuin tyynesti pelkääjän paikalle. Eikä pelottanut yhtään, kun valittiin melkoisen helppo reitti. Huikeat oli maisemat siellä ylhäällä, kun ajeltiin San Miguelin pikku kaupunkiin. Lämpötilakin laski 16 asteeseen, kun niin korkealle kiivettiin.

Kuvat puhukoot puolestaan:

13.11.2019

Kun maanantain aamulenkki jäi väliin, hoidettiin kuntoa Alcalassa, jossa löydettiin uutta ihasteltavaa. Käveltiin uimarannan kautta kaupungin keskustaan kaunista Maritimoa pitkin. Kyllä helpompaa on hoitaa lenkkeilyt aamulla, kun päivällä lämpötila kohoaa hellelukemiin.

Eilisiltana istuskeltiin rantabulevardilla katselemassa ihmisvilinää, kun odoteltiin Astaa ja Markkua treffeille. Yhdessä syötiin illallista Lineares ravintolassa.

11.11.2019

Tänään oli jätettävä aamulenkki väliin, kun jalat olivat niin arkana eilisestä liikunnasta. Eikä ihme, sillä matkamittariin kertyi riuskoja askelia kymmenen kilometrin verran. Taitaa olla jaloille melkoinen rasite myös tuo rantabulevardin laatoitus.

Normaalisti mies laittaa meille aamiaisen, mutta kun eilen vietettiin isänpäivää, niin käytiin aamiaisella brittiläisessä ravintolassa - ja tietysti syötiin iso british breakfast.

Brittiläisiä olivat illallisravintola Charly Barin asiakkaatkin. Taidetaan olla näillä kulmilla harvinainen laji; niin brittiläiseltä vaikuttaa koko kulmakunta. No kyllä meitä suomalaisiakin täällä Christianoksessa jokunen majailee, kun kerran onnistuttiin saamaan kaupasta viikonlopun iltalehdet.

9.11.2019

Las Alcalan rantapatiosta on tullut meidän päivittäinen evästelypaikka, kun joku on leiriytynyt matkailuautoineen meidän vakiopaikallemme Fonsaliaan. Sielläpä on mukavaa viettää parituntia päivästä kirjaa lueskelemassa. Aamupäivät tuherretaan kotinurkissa ja lähdetään liikkeelle vasta kello kahden aikoihin iltapäivällä. Ruokaostokset hoidetaan  Lidelistä paluumatkalla viiden aikoihin ja yritetään siten välttää moottoritien ruuhkia, jossa autojen määrä on hillitön.

7.11.2019

Pilvistä on - eipä tuo haittaa mitenkään, kun kuitenkin lämpötila on liki hellelukemissa. Eilen käytiin syömässä lounaseväät Las Alcalan rannalla ja löydettiin sieltä uusi mukava lenkkipolku, jota tosin kuljettiin vain lyyen matkaa. Sinne varmasti vielä palataan useaan kertaan.

Illalla hurautettiin taksilla Las Americasiin, kun oli sovittu syömään menosta Astan ja Markun kanssa. Kyllähän sieltä kulmilta löytyy illallispaikkoja valittavaksi. Kerrassaan herkullinen oli häränpihvi Martina Grillissä.

5.11.2019

Elämä solahtanut uomiinsa ja Teneriffan arkea eletään. Univelatkin on nyt nukuttu ja aamuisin kömmin kahvia keittelemään jo ennen kello kuutta. Ulkona on vielä pimeää silloin, eikä muiden asuntojen ikkunoista pilkahda pienintäkään valonsädettä. Taidan olla aika outo hyypiö omine kummallisine tapoineni!

Kahdeksan aikoihin ollaan jo sauvat käsissä viipottamassa pitkin "Paseo Maritimoa" ja aamiaista syödään vasta aamulenkin jälkeen. Enkä tietenkään osaa jättää hommiani tekemättä lomallakaan - viitisen tuntia räpeltelen hommia aamupäivisin, jonka jälkeen heittäydyn viihteelle, joka tarkoittaa sitä, että asunnosta poistutaan jollekin rannalle lueskelemaan ja eväitä syömään.

Eilen istuttiin Galletasin rannalla tunnin verran, mutta kova tuuli ajoi meidät etsimään muita huvituksia, joten ajeltiin "Pedron pyhäkköön" lentokentän laidalle. Tänään lueskeltiin pari tuntia pienen Las Alcalan kaupungin penkereellä.

2.11.2019

Hui - polttavaa on aurinko tällaisellekin norsunnahkaiselle iholle. Oikein kellosta on vahdittava, ettei aurinkokylpyjä tule ottaneeksi liikaa. Parina päivänä on käyty Las Galletasin rannalla eväitään syömässä ja harrastamassa omia mieltymyksiään (miehellä sanaristikot, itsellä kirja). Kuin ihmeen kaupalla onnistuttiin saamaan viimeiset "mimmi-tuolit" kiinalaisesta kaupasta, joilla on mukavaa viettää omanlaistaan aikaa milloin missäkin.

Tänään sitten muutettiin majaa. Oikein miellyttävää puuhaa tässä helteessä! No kyllä sen ruljanssin kesti, kun sain "miun maun mukaisen" kämpän loppulomaksi. Nestettä joutuu kyllä nyt tankkaamaan rankasti, kun elimistö tunki ulos viimeisetkin pisarat kamppeita pakatessa ja purkaessa!

1.11.2019

Ensimmäinen päivä täällä Teneriffan helteessä hikoiltu. Eilen auton lämpömittari heilui 28 ja 30 asteen huituvilla, joten tällaisiin lukemiin tottumattomalle oli tiedossa nihkeä olotila. Kyllähän tähän pikkuhiljaa tottunee - tänä aamuna sauvalenkkikin sujui eilistä paremmin.

Lieneekö ison Thomas Cookin matkatoimiston konkurssilla jotain vaikutusta siihen, että väkeä on tuolla rantakadulla edellisvuotta vähemmän. Ainakin näillä meidän kulmilla Christianoksessa se varmasti näkyy, kun brittejä on ollut suurin osa asukkaista. Rantakadun kuppilatkin ovat pelottavan tyhjillään asiakkaista, jotka edellisvuonna olivat täynnä aamiaista nauttivista turisteista. Ei hyvältä näytä yrittäjien tilanne, jos asiaan ei tule pian korjausta. Toivottavasti tämä johtuu siitä, ettei sesonki ole vielä alkanut kunnolla.

Kuvat

31.10.2018

No johan saatiin päivään pituutta, kun aamulla kolmen jälkeen kiivettiin sängystä. Lisäksi lennähtäminen Tenerifalle toi päivään kaksi tuntia aikaa lisää. Hyvin saatiin silti päivä kulumaan, kun järjesteltäviä asioita oli riittämiin.

Teneriffan lentokentällä jouduttiin odottamaan tunti, ennen kuin saatiin netistä etukäteen varattu auto käyttöönsä. Nyt ajellaan täällä neljä viikkoa Opel Mokalla.  Helppoa on liikkuminen, kun edellisinä vuosina paikat ovat tulleet niin tutuiksi.

Eipä oltu tyytyväisiä, kun sijoittivat meidät Paloma Beachissa ensimmäiseen kerrokseen, josta on parvekenäkymä lasten leikkipaikalle. Postimerkin kokoinen pala mertakin näkyy, kun kumartuu oikeasta kohtaa tirkistelemään. Niinpä palattiin respaan takaisin kyselemään ylemmän kerroksen huoneistoa. Hienoa - nyt meillä on muuttopäivä lauantaina, kun raahataan kamat uuteen paikkaan. Ollaan erittäin tyytyväisiä, kun päästään siihen samaan huoneistoon, jossa oltiin pari vuotta sitten. Nyt ei viitsitä edes matkalaukkuja purkaa, vaan eletään kuin pellossa ja tongitaan kamppeitaan mahdollisimman epämukavasti.

Reissu-sivu

Matkakertomuksia, blogeja, matkakuvia....

Mitä matkalle mukaan

Tunnisteet: matkakertomus Teneriffa, matkakertomuksia Teneriffalta, matka blogi Teneriffa, kuvakertomus Teneriffa